Om meg

Tuesday, July 18, 2006

råskap

I dag merket jeg at jeg fikk en oppkvekker og en hel del tanker. I et kort øyeblikk så jeg verden med råskap, hat og brutalitet.

På vei hjem fra jobb hørte jeg en skarp guttestemme rope mindre oppbyggelige ting med noe i øynene som jeg ikke likte å se på. Den unge gutten skrek i smerte, vrengte og vrei det han kunne, mens politiet holdt han nede så godt de klarte med makt. De sleit med å holde han i sjakk. Etter å ha påkalt sine kollegaer på walkietalkien kom forsterkning med håndjern og førte han inn i bilen. Rundt stod en stor folkemengde med kinesiske turister, blonde berter, foretningsmenn og småbarn og fulgte veldig intenst med på underholdningen. Jeg så også på, helt til jeg merket hatet i ansiktet til vedkommende som lå på asfalten, og måtte gå lengre unna. Jeg vet fortsatt ikke hva som var forspillet til denne scenen.

Jeg fikk meg en støkk. Jeg forstod at uansett hvor mye jeg er et menneske som bare brenner etter å snakke med fremmede på tbanen, uteliggere, gamle bestemødre eller hvem som helst, lever jeg i en verden hvor jeg tydeligvis ikke alltid bør gjøre dette. Trist. Veldig trist. Jeg forstod at min barnlige naivitet og gode tro om alle rundt meg kan i en hel del tilfelle gjøre meg utsatt. Verden anno 2006 er ikke barnemat. Det er desverre veldig mange mennesker rundt om i dag som ikke ønsker alle rundt seg bare godt.

Det finnes en enorm råskap, et bittert og sterkt hat i veldig mange mennesker. De ble ikke født bitre. De ble ikke født med et dårlig utgangspunkt. Men de har tatt små valg her og der hvor de har valgt å fylle seg med ting som ikke bygger opp. Ting som vrenger det naturlige og gode menneskesynet. Vold, negativ musikk, pcspill, film, oppvekst, miljø. Muligens virker det dumt å påstå at slike ting kan ha negativ innflytelse, men jeg tror det. Jeg har sett det. Det er alle små ting som tilsynelatende ikke gjør en fugl fortred. Uskyldig morro. Men uskyldig morro med hat har store konsekvenser. Mennesker blir medium for destruktive krefter. Og plutselig kommer hjertets innhold ut i en eller annen form for handling. Jeg tror at det hjertet er fyllt av, gjør man.

Tydeligere blir det jo også at det dreier seg om et valg. Det blir desto tydeligere at denne verden er en maktkamp mellom noe godt og noe vondt. Et valg man må ta om hvor man vil stå. Nyhetsbildet er spekket med grusomme hendelser, enten det er naturkatastrofer, trafikkulykker eller bevisste voldshandlinger. Jeg ser hvertfall enda klarere nå at jeg ønsker å være barn av en god Gud. Jeg ser mer og mer at jeg ønsker å tilbe og leve et liv for Han som ER kjærlighet. Jeg vet enda klarere hvilken side jeg vil stå på etter dagens episode.

Bare ekte kjærlighet kan drive frykten ut.

3 comments:

Princess Of God said...

wow åsne...du er så flink til å skrive...jeg føler jeg holder meg litt oppdatert på verdensveven bare ved å lese det du skriver. du er med på å åpne øynene for den ekte virkeligheten der du vandrer rundt hver dag i tigerstaden vår og observerer og absorberer ting og tang. takk for at du deler tanker og inntrykk!

Princess Of God said...
This comment has been removed by a blog administrator.
bigdaddy said...

Kjempebra skrevet, og enda bedre tenkt.