Om meg

Friday, October 22, 2010

kaffe-tid: en hyllest

Vi skulle ikke tatt en kaffe en dag da?

I vår dagligtale er dette omtrent like ofte hørt som hei og hallo og takk for sist. Og det som fascinerer er at det ligger så mye mer bak dette utsagnet enn kaffen i seg selv. Det er ikke først og fremst den verdensomspente varme drikken man er sugen på når man foreslår dette for noen. Det er vel så mye det som følger med. Den gode samtalen mellom to mennesker på en stemningfull kafè eller ordene utvekslet mellom mennesker på en utekafè i byen en tidlig høstkveld. "Å ta en kaffe" virker til å være ensbetydende med "Du, gode gamle venn, er det ikke lenge siden vi har snakket sammen nå, sånn ordentlig? Jeg savner det." Og jeg går så langt at jeg tør påstå at man til og med kan "ta en kaffe", men faktisk drikke en smoothie eller en tekopp. Det ville jeg ikke stusset på en gang, for det er til syvende og sist ikke kaffen som står i sentrum.

Til tross for at tekoppen eller smoothien kan benyttes når "man tar en kaffe", viser det likevel at kaffen er en symbolsk brobygger, en drikk som forener. Noe som innbyr til et pust i bakken, en sofakrok, en velfortjent pause og en kvalitetssamtale mellom to personer som trenger å oppdatertes på hverandres liv.

7 comments:

Anonymous said...

kaffe en dag?
Lenore

aasne said...

JA! er du i staden? jeg er tilbake i oslo neste uke - kaffe en dag! send meg en melding når du kan'a :)

Elisabeth said...

jeg er så gla for at du er aktiv på verdsveven, og tolker det som at du har lite å finne på etter at jeg dro fra byen :-*

Anonymous said...

jeg liker forresten at du trekker inn smoothie;)

aasne said...

Elisabeth: du tolker helt riktig! legg til i årsaksforklaringen din at det er gøyere å være på verdsveven enn å lese til eksamen - da får du et helt komplett bilde ;)
du er ikke så reint lite aktiv selv heller, frøken, noe jeg tolker som er resultat av at du flyttet fra meg.

TAKK for kaffen i Bergen!

Smoothie er bra.

Anonymous said...

Åsne da ... jeg er litt usikker på om jeg liker at du trekker KAFFE ned på et banalt smoothie-nivå. Man spøker ikke med alvorlige ting. Til og med i Ho Chi Minh, der jeg er nå, er det høyverdige kaffebarer (med god kaffe!) på hvert tredje hjørne ... Også VÆRET er godt her :)
OK

aasne said...

O: Det som er festlig er at jeg vurderte frem og tilbake om jeg skulle publisere dette innlegget eller ikke, både fordi jeg ikke var sikker på om jeg faktisk mente det jeg selv sa om kaffen, men også fordi jeg visste at enkelte ville kunne komme med innvendinger som dine ;)

Jeg vet at kaffen er ekstraordinær, jeg vet at den er i særklasse, og jeg beklager på det sterkeste om du ble støtt av uttalelsen.

Jeg (mis)unner deg Ho Chi Minh, så kos deg med de mange kaffebarene!

å