Om meg

Friday, November 18, 2011

munken

idag har jeg møtt en munk.

jeg har intervjuet pater og bror arnfinn haram. for andre gang, og jeg må si at andre gang var ikke det grann mindre inspirerende enn første.

i sin hvite munkekappe av ull lever han sitt liv midt i st. dominikus kloster på majorstua. seks ganger om dagen ber han, han får mat og ullstrømper og det lille han trenger gjennom en felleskasse med penger som de syv munkebrødrene deler. og han savner ikke noe mer. han har jo gitt bort lønna si i alle år.

og mens byen sover, starter arnfinns dag med bønn midt på natten. slik det har vært i urkirken i mange hundre år, slik skal det være. munkekappa flagrer etter han i de kalde, tomme gangene. han korser seg og bøyer kne når vi entrer klosteret.

han er samfunnsengasjert til tusen, har kloke refleksjoner av en annen verden og så ofte han kan tar han på seg shortsen og går tur i fjellet eller jogger.

det fasinerer meg, men ikke minst utfordrer meg, at han tar troen på alvor og lever det til det ytterste.

og som han sier det selv:
katolisismen er for meg maksvarianten av kristendommen og jeg ville ta den helt ut.



foto:frelsesarmeen

2 comments:

Anonymous said...

Tøft

aasne said...

det er tøft ja. ta deg en tur! :)