Om meg

Thursday, September 22, 2016

Å ha plass til andres fortellinger

"Jeg kan ikke så mye annet enn å lytte", sier folk. Sier kanskje du? Jeg har sagt det, flere ganger. For i møte med mennesker som forteller om vonde ting de opplever og utfordrende livsfaser, føler jeg meg så maktesløs, så ordfattig. Hva i all verden kan jeg si som kan gi noe form for trøst nå? Finnes det noen råd? Som regel finner jeg meg selv i å si litt for mange "hm", kanskje stille et par spørsmål og ergre meg over at jeg ikke sa noe klokere. Etter fem års studier i psykologi klarer jeg ikke komme med noe faglig engang. Jeg kan jo ikke så mye annet enn å lytte.

Tomas Sjødin forteller om en dame han kjenner som har det slik, ikke kan så mye annet enn å lytte. Og så sier han noe som fikk meg til å tenke.

"Hun er i besittelse av den uvurderlige evnen det er å faktisk kunne ta inn over seg det mennesker forteller henne. Eller kanskje kan man si at hun har plass til andres fortellinger i livet sitt. For det handler gjerne om ikke å være så stappfull av seg selv at den andre ikke får plass."

Det å lytte er ikke nødvendigvis bare er noe jeg gjør i mangel på noe bedre, det har faktisk en stor verdi i seg selv. At jeg ikke alltid har så mye å fortelle, si eller mene gjør at andre kan få mer plass. For meg ble det en inspirasjon og en påminner om at vi fortsatt, selv i 2016 med alle våre vitenskaplige framskritt, psykologfaglig forskning og et fjell av gode råd og meninger, kan ha bruk for det helt enkle. Folk som har plass til andres fortellinger.

No comments: