Om meg

Thursday, February 19, 2009

virkelighetsforståelse

"Hva er Dawkins’ virkelighetsforståelse? Til syvende og sist er det ingen plan, ingen hensikt, ikke noe ondt og godt, ingen ting annet enn blinde prosesser uten noen mening. Vi er biologiske maskiner som produserer DNA. (R. Dawkins: ”River out of Eden”, s.213) Verden er et kaldt, nådeløst og åndløst sted der ingen annen mening eksisterer enn kun det å overleve og å formere seg. Kjærlighet, skjønnhet, rettferdighet, glede og moral er illusjoner i menneskets hjerne. Gud bevare oss alle om han skulle ha rett! "



Børge Bentsen, om evolusjonsteoertikernes
higen etter
å kunne forklare verden vitenskapelig

2 comments:

e. said...

jeg hadde en samtale med en gutt, mann om du vil,(evt. en biologisk DNA-produserende maskin), i en bil mellom Hadeland og her, for noen veldig få timer siden. Han sa verden er fysisk, det finnes ikke mer enn det vi ser, og vi ser alt;
ergo finnes det ikke noe annet. Så jeg spurte ham hvor sjelen kom fra, -hvor kommer 'livet' og livskraften inn i bildet, han svarte ikke, men fortalte meg at han visste alt.

Nangi said...

Hei Åsne! Jeg trodde du ikke likte å snakke om så seriøse ting... :)

Men når vi møtes ved kafébordet neste gang, kan vi godt begi oss inn på den tynne evolusjonsisen og alle mulige fabler om hvordan vi er blitt til det vi er blitt til!!

Hilsen Filosofen