Om meg

Thursday, October 09, 2008

Ironiens høysete

Det føles som en stor, stor ironi å sitte å lese pensumbøkene mine i psykologi.

I høst ble jeg slengt ut i store pensumbøker, noen på engelsk og påfølgende lange dager, et lite menneske i en mylder av folk og fart og retninger på universitetet. Overgangen fra bekymringsløs reising i verden og fjellturer, skiturer, kajakkturer i hele fjor til timer på lesesalen var stor, og jeg opplevde et stort spekter i følelseslivet mitt. Og på mine verste dager og tankene mine var på de dystreste angående fremtiden og meningen med det hele (var kanskje to dager), akkurat i denne perioden prestererer pensumet å handle om ulike psykiske lidelser, deriblant depresjon. Ironien var stor, og jeg måtte le av at jeg satt og leste om symptomer og tankebaner og kjennetegn som lignet på mine egne.

Jeg følte ikke jeg progresserte i min lesing, alle andre rundt meg var flittige og smilende og klare på forelesning, engasjerte jenter med bleket hår og perleøredobber som var stereotypen på gode psykolog-studenter, og jeg kunne ikke tenke annet enn herlighet, er det verdt all den lesingen, hva skal jeg bruke psykologien til uansett, kan jeg ikke heller bare løpe ut herfra og gjøre noe helt, helt annet? Jeg sleit med motivasjonen, vurderte å slutte, og, du gjetter det sikkert, jeg åpnet pensumbøkene og leste ukens tema: "Motivasjoner og emosjoner". Jeg kunne plassere meg selv inn i de ulike stadiene, hvilken personlighet jeg hadde og hvordan jeg skulle snu motivasjon min. Når skulle pensumbøkene slutte å le meg i ansiktet og fortelle meg alt om de pågående tankene, følelsene og kognitive nivåene mine?

Eksamen nærmer seg gradvis, og det slo meg at jeg faktisk skal bevise at jeg kan og husker stoffet på en kommende eksamen. Jeg opplevde noen dager med mye stresshormoner, og jeg trenger ikke si hva kapittelet jeg var i ferd med å starte med het. Stresskapittelet tok for seg alt av nivåer jeg hadde gått gjennom, hvordan dette påvirket hverdagen (som å lese min egen dagbok de dagene..) og hva som skulle til for å mestre stresset.

Det er en stor, stor ironi å sitte å lese pensumbøkene mine i psykologi. Jeg tør ikke se hva neste ukes kapittel har til overskrift..

3 comments:

Nangi said...

hei aasne!

jeg saa du hadde sett den lille samtalen vaar... hehe, jeg visste ikke om du ville synes det var litt vel selvopptatt aa poste en chat-samtale som et innlegg. men jeg prövde bare aa gi blaffen i mine egne bekymringer om hva du naa maatte tenke. :)

kult aa höre litt om studiehverdagen. jeg har tenkt mange ganger paa aa studere psykologi. det er mange forskjellige grunner til aa studere det. den förste - og den som gjelder for de fleste som en slag grunn-grunn - er vel av nyskjerrighet inn i hva et mennesket egentlig er.

saa er det for aa faa en BA, MA eller for aa faa tittelen Mr. Psykolog. den siste motivasjonen der er ofte hos litt tvilsomme personer, de som gjerne vil ha status, gode lönninger, litt god-fölelse av makt over aa kunne fortelle andre mennesker hva de lider av og ikke maaatte ta sine egne problem like seriöst (for de har det for travel med aa komme fram til definisjonen til alle de lidelser en person muligens kan ha).

ironi. jeg forstaar ikke helt hvorfor du snakker om ironi. ironi er, i fölge wiki (http://no.wikipedia.org/wiki/Ironi) noe som motsier, eller ikke stemmer overens med det ene som blir sagt. det du forteller om virker som en syntese (for aa bruke et fint ord) eller en sammen-ligning av dine egne personlige erfaringer og pensum. selvfölgelig blir man litt smaa-paranoid og overstimulert til selvgranskning, men jeg forstaar ikke det ironiske i det.... mulig du kan si hva du mente?

fölger du med paa bloggen min? synes du den blir for snever naar jeg kun skriver om aandelighet og slike vanskelig definerbare ting?

jeg har lyst til aa skrive artikler i en eller annen form, men vet ikke hvem som skulle publisert dem.... tror ikke sort-hvit er helt min genre. vi faar se.

ok. alt godt, aasne!

klem

Håvard Fossli said...

hahaha. vi er i samme båt. jeg ler. griner en skvett. legger meg. våkner etter en sykkeltur blant alle de perfekte som syns det er gøy å strekke seg mot et usannsynlig høyt kunnskapsnivå.. så seiler jeg min vei.
vi snakkes som alltid.

Anonymous said...

Siden pensumet ditt speiler deg på en måte, har jeg et forslag til neste kapittel: Vi digger at du finns, Åsne!:)