Om meg

Friday, November 20, 2009

en midtsommernatts drøm

jeg drømmer om mye og har et til tider for romantisk syn på fremtiden. mye av det jeg drømmer vil jeg sikkert drømme om til jeg dør. men en drøm jeg håper å få leve, er denne -

å få feire en midtsommernatt i sverige.

en svensk kompis fortalte meg at der, blant våra svenska grannor, feirer de midtsommernatta hvert år. de har stort bål som brenner intenst, mens de danser ut i den varme sommernatten. jeg ser for meg at jentene går i blomstrete kjoler og har blomsterkranser på hodet. yndige og smilende. guttene går i sixpence og hvite linskjorter. min kompis sa også at de danser som små dverger rundt bålet mens de synger "små gubbarna, små gubbarna, dom dansar lett i ring". det er metervis av bord med god mat, frukt og drikke, det er romantikk og det er flørt, det er glede, lek og latter, det er svensk og det er gode relasjoner. rundt oss er det hvite sommerhus, gressletter, det lukter av syrin og roser og hva det enn måtte vokse der.

en dag, om jeg så måtte bli 60 år før jeg får ha på meg en småblomstrete kjole og blomsterkrans på hodet og danse "små gubbarna" i ring rundt bålet, skal jeg aldri gi opp den drømmen. en midtsommernatts drøm.

9 comments:

Daniel said...

Tror det er like greit å la det forbli en drøm. Det er mye vakrere da..

aasne said...

å daniel, du er altfor realistisk av deg! loosen up a bit, boy, se for deg at jeg, du og elisabeth skjöjar och dansar rundt bålet. jeg ser for meg at det hadde vært hür vakkert som helst!

du kvelte forresten nettopp drømmen min. takk daniel, takk.

Anonymous said...

daniel, elisabeth og deg... Hva med meg da??! k

aasne said...

k: jeg trodde ikke du lot dansefoten svinge seg så lett (men etter igår bør jeg nok justere det synet litt..). men siden daniel er så realistisk og kjedelig kan han og fruen stå utenfor å beskue dansen med kritiske blikk, mens jeg og du hengivne danser 'små gubbarna' rundt midtsommernattsbålet. mer enn gjerne. husk linskjorta, jeg tar med blomsterkransen!

Anonymous said...

men er det ikke "små grodorna" da?
http://www.youtube.com/watch?v=on9PLzlY0Ww
midsommarkram:)
e.

aasne said...

e: jo visst er det grodorna, jeg merker at jeg har gjort litt lite research her. jeg fikk dessuten vite igår at de ikke danser rundt bål, men rundt en trestamme med bjørkekvister på eller lignende.

og etter jeg så den linken du oppgav, så kan det hende at daniel har rett: det er vakrere om jeg lar det forblir en drøm. det var ikke akkurat slik jeg hadde trodd ;)

a said...

la drømmen leve - lev drømmen!

Anonymous said...

åsne - jeg har aldri sett deg danse! synes du bør ta en svingom for offentligheta snart. ella

aasne said...

ella: jeg har svingt meg en gang for mye for offentligheten allerede - http://asne.blogspot.com/2006/08/jeg-tok-en-janet.html

les og lær ;)