Om meg

Tuesday, October 31, 2006

stopp, ta på deg sneglehuset først

De siste dagene har jeg klart å praktisere hvile når jeg egentlig har trodd at jeg burde stresse.

Når butikkøen har vært lang som et vondt år, og den gamle damen før meg i køen med overlesset handlekurv like gjerne kunne hatt et synlig sneglehus på ryggen, - da er det lett å bli utålmodig. Men denne uken har jeg tenkt "Jeg har jo ikke noe hastverk med livet. Jeg skal ikke rekke noen verdens ting så hvorfor gidder jeg å stresse?" Og med den befriende holdningen til livet, har jeg senket skuldrene, smilt til noen ekstra folk og likt tilstedeværelsen. Og tiden.

Hvorfor irriterer jeg meg når jeg må sitte et kvarter og vente på tbanen, når jeg likevel bare skal hjem?
Hvorfor er det fristende å legge seg på tuta når antall biler i bilkøen multipliseres og du må sitte stille i kanskje tyve minutter lengre enn planlagt? Jeg har jo allikevel ikke noen spesielle planer, eller noe jeg MÅ rekke.

Med fare for å ende opp i et hav av klisjèer, eventuelt høres ut som et hvilket som helst kvinnemagasin med overskrifter som "Skaff deg overskudd i hverdagen", "Hvordan få tid til alt du vil og litt til" og "Finn deg selv og din indre kraft" skal jeg avslutte her nå.

Men prøv likevel å praktisere pauseknappen i hverdagen - det gir ufattelig mye tilbake.

8 comments:

karen amalie said...

fikk en go foelselse bare av aa lese det tilog med. mm:)

Anonymous said...

Takk. Da var dagens balsam lest. Hvis du skriver en liten bok med refleksjoner fra et Åsne-liv, så har du herved ihvertfall én kjøper:)

Go for it!

Anonymous said...

Heisann!
hehe, tror ikke jeg har skrevet på bloggen din før, så tenkte det var på tide.. ville bare si at nå har jeg Espen-cden din, så du kan få den når som helst:)
dett var det, ha en fin dag=)

karen amalie said...

hei aasnemor! gleder meg masse til du kommer hit!! har anja bestemt seg? gla i deg venn.

karen amalie said...

hello, aasnemor! yes, du skal ikkje gaa deg vill paa flyplassen, neida, den er saa lett aa finne ut av at huttetu. men naar klslett er det du kommer, og hvilken dag/dato? for da kan eg sjekke ut buss og saant for deg vettu:) idag har eg ver min foerste dag i london sentrum, der skal vi klare aa ha det litt moro ja, huttetu! hehe. sees SNART!

karen amalie said...

hehehe. jada det skal ordnest. hehe. eg ska sjekke ut buss for deg eg, saa skal nok dette gaa bra! hohoi.. hehe. men ha med deg mob du, da er du trygg. har anja bestemt seg naa da? har spurt ho men ho har ikkje svart. ok. gleder meg masse t du kommer i allefall!!

elsa marie said...

heisann åsne! jeg vil bare si at jeg liker bloggen din..kjempefiin!=) å jeg er helt enig i det du skreiv her om pauseknappen..veldig fint skrevet:) jeppsann..

Anonymous said...

..hadde en bare klart å finne en pauseknapp.hvor er den?jeg leter,men den er forduftet...for meg.